op zoek naar .... oma - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van Lianne Vroom - WaarBenJij.nu op zoek naar .... oma - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van Lianne Vroom - WaarBenJij.nu

op zoek naar .... oma

Blijf op de hoogte en volg Lianne

28 November 2013 | Thailand, Cha-am

Mijn lieve omatje en opa kwamen, hier in Cha-am, ieder jaar in januari en februari om te overwinteren. Ik heb geprobeerd om er achter te komen waarom.  Ik verbleef in het zo geheten soi bus station. Naast mijn hostel zat een thai-italian. Een man van 65 met een vrouw van 35 en een zoontje van 3. De eerste avond was ik van plan om daar pizza te bestellen en die op mijn kamer op te gaan eten, maar omdat ik gezellig aan de praat kwam ben ik daar maar aan een tafeltje gaan zitten. Ik heb heerlijk gegeten en kreeg voor de hele week een gratis fiets mee.   Koppels,paren en stelletjes met groot leeftijdsverschil zijn in deze straat in de meerderheid, en ik heb dingen gezien en gehoord waar menig mens zijn of haar nek haren door overeind gaan staan. "Jonge" thaise meisjes met oude vieze mannetjes die maar met een reden naar thailand zijn gekomen en dat is letterlijk en figuurlijk uitgekleed worden.De tweede avond was ik niet meer alleen tijdens het eten. In mijn hostel zat een lieve nederlandse vrouw die acht jaar geleden ook in chaam was geweest en nu weer op doorreis is. We spraken af als we elkaar rond 6 uur beneden zouden zijn we samen zouden eten en eigenlijk is dat alle avonden zo gegaan.We hadden goede gesprekken en over hoe chaam zo veranderd is de afgelopen jaren.Toch had ik na 3 dagen spijt dat ik hier naar toe was gekomen.Oma kon ik nergens vinden en ik begreep niet wat zij tussen al deze oude mannetjes moest. Ik had geprobeerd om dezelfde hotel kamer te krijgen als die opa en oma hadden maar doordat de manager er niet was, was dit lastig uit leggen. Wel herkenden het personeel oma en vooral opa :)Zo ook tijdens de 4e avond.Een nederlands stel zat naast mij in de kroeg aan tafel en ik kwam met ze aan de praat (wat overigens niet meer gestopt is en ik denk dat mijn cha-amse belgen dit wel kunnen be-amen;) ). Ook dit stel kenden opa en oma, stapje voor stapje kwam ik toch steeds oma af en toe tegen. Maar deze mensen vertelde over de thai-falang een kroeg,barretje,restaurant van nederlandse Bart.Ik had wat mijn bedenkingen, had immers alleen mijn straat gezien met die mannetjes en ik had mijn vooroordeel al klaar.Maar toen ik opzoek was naar een schooltje en deze niet kon vinden, zette ik mijn fiets aan de weg en liep ik binnen. Dat stel van de vorige avond zat er ook en nodigde mij uit aan tafel.Wat heb ik gelachen en de mooiste verhalen gehoord. De gemiddelde leeftijd aan deze tafel lag redelijk wat boven mij maar dat was die avond ver te zoeken. Bart en Jan hebben ook allebei een mooie thaise dame en vroegen mij op de vrouw af wat ik er van vond. We hebben het er over gehad en ik ben er zeker van overtuigd dat er wel grote verschillen zijn tussen de mannetjes in de soi bus station en de mannen hier aan tafel.Deze 2 mannen wonen hier en zijn verliefd geworden. Hun vrouwen spreken nederlands en werken hard. Het is een gelijkwaardige wereld hier aan tafel!Wat een prachtige mensen!Omdat in Bangkok gevechten en protesten waren werd mij afgeraden om daar heen te gaan en hebben mijn nieuwe nederlandse vrienden mij geholpen. Hierdoor had ik nog 2 avonden met deze mooie mensen. De laatste avond kwamen daar ook mijn Cha-amse belgen.Wat heb ik met ze gelachen. Er werden mooie, eerlijke dingen besproken en ook even een feyenoord, ajax momentje.Na drie avonden bij de thai-falang met mijn cha-amse- -nederlandse en -belgische vrienden heb ik door waarom opa en oma hier jaren verbleven.Niet alle mensen die naar thailand komen zijn hier om hun ego te strelen en zich te laten uitkleden. Sommige mensen wonen hier, hebben een leven hier. Voor een maand, 2maanden of hun hele leven. Ze wonen hier in cha-am. Iets waarvan ik zeker weet dat oma zich thuis zou hebben gevoeld!. In het diepst in mijn hart hoop ik dat oma dit soort mensen ook is tegen gekomen, maar dat kan niet anders. De enige reden dat ik ooit nog terug kom naar cha-am is de gastvrijheid, eerlijke gesprekken en super veel lol van en met deze mensen!

P.s. De groetsje aan mijn cha-amse belgische vrienden die mij willen blijven volgen :) bedankt voor de mooie avond en wie weet tot ooit! Oja barcalona ajax.... al door gegeven aan de psvse feyenoorder? 

  • 29 November 2013 - 01:47

    Inge:

    Mooi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Cha-am

Thailand

4 oktober tot en met 2 november reizen door Thailand

Recente Reisverslagen:

29 November 2013

Azië avontuur ten einde

28 November 2013

op zoek naar .... oma

05 November 2013

Op zoek naar... God

04 November 2013

Juffenbloed

23 Oktober 2013

Ollie
Lianne

Dit ben ik! Een meisje van 25 jaar die haar grote droom gaat waarmaken! Op 4 oktober begint mijn grote reis met eind bestemming Australië. Ik zal beginnen in Thailand en na 4 weken mijn reis door zetten in Laos. op 27 november gaat mijn vliegtuig naar Australië waar ik ( als ik daar genoeg geld verdien ) een jaar wil blijven en rond trekken. Ik kan niet wachten en zal via waarbenjij.nu mijn vrienden en familie op de hoogte houden van de avonturen die mij te wachten staan!

Actief sinds 16 Sept. 2013
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 35832

Voorgaande reizen:

02 Juli 2015 - 02 Juli 2015

Nieuw Zeeland

27 November 2013 - 27 November 2014

Australie

04 Oktober 2013 - 02 November 2013

Thailand

02 November 2013 - 27 September 2013

Laos

Landen bezocht: